Hafizi

CMO & Co-Founder

9 Strategi untuk Membangunkan Sistem Automasi Pemasaran yang Berjaya

Aktiviti automasi pemasaran (marketing automation system) termasuk menguruskan dan menjadualkan sosial medial, menguruskan kempen e-mel, kempen iklan, penjadualan kandungan blog laman web dan banyak lagi. Ia membantu anda membina rangkaian komunikasi dengan bakal pelanggan (target audience) anda.

Petua untuk membangunkan strategi automasi pemasaran yang bermanfaat.

1)Bina senarai pelanggan anda sendiri

Create, don’t buy a list of contacts from third-party vendors! Spend time building your own list of qualified leads and regularly modify it and add new contacts.

 

2)Mula kecil-kecilan dan mulakan sekarang

Sebagai permulaan, eksperimen dengan hanya beberapa pembeli, dan sebahagiian peringkat funnel utama. Eksperimen apa yang berkesan dan apa yang tidak. Kemudian barulah pertimbangkan untuk menambah strategi kepada lebih banyak pelanggan dalam struktur dan lebih banyak funnel anda.

 

3)Fokus untuk fahami persona pembeli anda

a)Satu, selami profil pelanggan ideal anda. 

-Siapa mereka

- Demografi mereka

- Istilah (keywords) apa yang mereka cari dan di mana (Google Analytics boleh membantu anda Di sini)

b)Dua, jalankan soalsiasat dengan pasukan jualan, perkhidmatan pelanggan, dan pemasaran untuk menentukan persona, masalah (pain point) mereka, dan istilah (keywords) yang mereka gunakan untuk mencari penyelesaian kepada masalah mereka. 

c)Tiga, Facebook Business Suite dan Twitter Analytics boleh membantu memahami topik dan demografi yang sesuai untuk perniagaan anda.

 

4)Ketahui matlamat akhir - lebih banyak Laeds dan Sales

Matlamat utama automasi pemasaran adalah untuk mendapatkan lebih banyak leads berkualiti masuk. Pupuk hubungan dengan prospek melalui mesej bersasar, dan disesuaikan mengikut perjalanan pembeli, 

 

5)Bina sinergi antara pasukan pemasaran dan jualan (chemistry & teamwork)

Memastikan pasukan jualan sejajar dengan usaha jangkauan pasukan pemasaran. Ini akan mengelakkan kedua-dua pemasaran dan penjualan menjangkau set petunjuk yang sama untuk dipupuk pada masa yang sama - meninggalkan mereka dengan peti masuk yang penuh dengan e-mel dari syarikat yang sama, wakil yang berbeza, menarik mereka untuk mengambil tindakan yang berbeza di hadapan.

 

 6)Ambil satu langkah untuk mendekati prospek. 

Prospek anda ada di mana-mana, berinteraksi dengan perniagaan anda di seluruh saluran. Bangunkan strategi automasi pemasaran dan gunakan sistem untuk menyampaikan kandungan di semua saluran ini. Sebagai contoh - e-mel, laman web, panggilan telefon, media sosial. 

 

7)Fahami kehendak prospek

Jangan biarkan alat automasi pemasaran menjadi robot yang menyajikan maklumat melulu kepada mereka! Analisis keperluan prospek anda dan kemudian berikan maklumat pada waktu dan tempat yang tepat. Untuk mempermudah, fokus pada satu channel pada satu masa. Katakanlah, misalnya prospek untuk melanggan e-mel anda. Tentukan semua kemungkinan tindakan yang dapat dilakukan dan kemudian tentukan respons anda terhadap tindakan amalan tadi. Sebaik sahaja anda melakukannya, anda akan dapat memberikan sentuhan peribadi kepada audience anda dan menggunakan automasi untuk memperkuatnya. Oleh itu, anda akan dapat memberi kesan kepada ribuan orang. 

 

8)Segmentasi Leads yang unik. 

Yang penting ialah dapat melayani kandungan yang relevan pada waktu yang tepat, di tempat yang tepat, untuk khalayak yang tepat. Strategi yang tepat perlu diambil untuk memindahkan funnel dan membina strategi automasi pemasaran anda di sekitar funnel tersebut.

 

9) Content is King 

Pastikan buat kandungan berkualiti secara berkala untuk menarik setiap segmen khalayak sasaran anda. Ini akan memastikan bahawa strategi automasi pemasaran anda secara automatik memberikan hasil yang diharapkan.

Lokein,

Boleh tolong bina website untuk bisnes, siap tolong setupkan automasi pemasaran sekali.